08.10.2018 / Zajímavosti


Elektromobil BMW i3 už není na trhu žádnou novinkou, svým vzhledem ale stále vyčnívá z davu, a co teprve svým pohonem?

Dostali jsme na vyzkoušení futuristické „bé em wéčko“ (to menší, s označením i3), které jezdí na elektřinu, a ač prší, těšíme se na testovací jízdu. Kam to bude? Třeba do Hradce Králové, takže jedeme.

Projíždíme Prahou

Už při usedání do kabiny je zřejmé, že nenasedáme do klasického auta. Interiér je moderní, tak jak to Bavoři umí, a zároveň minimalistický. Většina ovládacích prvků je soustředěná okolo volantu a je zde mnoho prostoru pro nohy.

(Zdroj: elektromobilita od ČEZ)


Praha je samozřejmě už ucpaná, ale to nás moc netrápí. Digitální ručička během popojíždění v koloně rovnoměrně přeskakuje mezi stupnicemi spotřeby elektřiny a jejího dobíjení pomocí rekuperace. Předpokládaný dojezd elektromobilu 210 km (máme skoro nabito) se tak po průjezdu Prahou vlastně ani neposunul.

(Zdroj: elektromobilita od ČEZ)
(Zdroj: elektromobilita od ČEZ)


Pro lepší představu, rekuperaci, která dobíjí elektřinu za jízdy, lze popsat jako samovolné lehké brzdění vozidla, které nastává poté, co sundáte nohu z plynu. Ze začátku je to trochu nezvyk, ale po čase to „dostanete do nohy“ a víte jak to správně využít. Teď ale už hurá z Prahy ven.

Jak to jede mimo město

BMW i3 se dokáže rozjet z 0 na 100 pohodlně za necelých 7 vteřin. Zrychlení přichází prakticky ihned, takže pokud to nečekáte, solidně vám to hne s krkem a odstředivá síla vás přivrtá do sedačky. Je to sranda, zkusili jsme to hned několikrát. Pro představu Škoda Superb 2.0 TDI potřebuje z 0 na 100 o 3 sekundy více.

(Zdroj: elektromobilita od ČEZ)


Náš malý svižný elektromobil vypadá trochu jako vesmírný modul a pořádnému sci-fi stylu přispívá také i tichý elektrizující zvuk. A můžeme potvrdit, že díky takřka bezhlučnému chodu motoru v kabině vyniknou i ty nejjemnější detaily německé elektronické hudby, ale i klasiky Beethovena nebo Strausse.

Jsme v cíli a jdeme dobít baterii

Princip dobíjení elektromobilu od tankování paliva není daleko. V obou případech potřebujete do svého vozidla „dostat šťávu“. Dobíjecí stanice pro elektromobily jsou rozesety po celé ČR, my jsme u rychlodobíjecí stanice od ČEZ přímo na náměstí Hradce Králové.

(Zdroj: elektromobilita od ČEZ)
(Zdroj: elektromobilita od ČEZ)


Před dobíjením je potřeba aktivovat dobíjecí stanici pomocí dobíjecího čipu od ČEZ, díky kterému lze za měsíční paušál dobíjet na jakékoli ČEZí dobíječce kolik elektřiny chcete. Poté připojíte kabel a dobíjíte. Stanice podporují svými kabely tři typy nabíjecích konektorů, ale přes redukci můžete připojit prakticky jakýkoli elektromobil.

Dobíjení elektromobilu zabere samozřejmě více času, než tankování na pumpě, ale pokud jste na rychlodobíječce, nejde o výrazný rozdíl. My jsme s baterií tak na třetině a systém BMW (ale i rychlodobíječka) tvrdí, že na 80% se dobijeme za 15 minut.

(Zdroj: elektromobilita od ČEZ)


Během dobíjení k nám přijel se stejným důvodem e-Golf, z něhož vystoupil pár ve středních letech a small talk na sebe nenechal dlouho čekat. Po očekávaném dotazu „na jak dlouho to máte?“ jsme probrali vše od porovnání našich elektromobilů, naší spokojenosti s nimi, až po výlety s elektromobilem do ciziny. Pěkné setkání, takhle si na pumpě nepokecáte.

Závěrem

Po dobití frčíme nazpátek. Pokud bychom měli testovací jízdu zhodnotit, tak jednoznačně spokojenost. Elektromobil je super do města, protože je velmi svižný, tichý a nesmrdí lidem pod nos. Můžete s ním vyrazit ale i na delší trasy, pokud nebudete mít těžkou nohu a dobře si naplánujete trasu. A úspora na pohonných hmotách je také znát, 100 km s klasickým automobilem na benzín nebo naftu vás bude stát cca 200 Kč, zatímco s elektromobilem pouze 50 Kč.

(Zdroj: elektromobilita od ČEZ)

A jak dobiji elektromobil doma?

O dobíjení elektromobilu na cestách ve veřejné dobíjecí síti jsme psali, ale co když chcete dobíjet doma?

Lze to přes klasickou zásuvku, ale trvá to dlouho, přes standardní domácí elektrorozvody totiž neproteče dostatečný proud. Nejlepší je, když si pořídíte tzv. dobíjecí wallbox a necháte si jej nainstalovat do garáže. Wallbox dokáže správně „porcovat“ potřebnou energii pro elektromobil, nabije jej rychleji a zbytečně nezatěžuje vaše domácí elektrorozvody.  

Sdílejte:
Témata článku:
inovaceobnovitelné zdrojeprůzkumreportáž